معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
صفحه نخست|آرشیو اخبار|ارتباط مستقیم با معاونت|ورود به ايميل سازماني|ورود به سرویس پیامک
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > باید تمامی بخش‌های حوزه در مسیر تبلیغ باشند.


آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در همایش گروه‌های تبلیغی

باید تمامی بخش‌های حوزه در مسیر تبلیغ باشند.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که انقلاب اسلامی حرکتی است که هدف آن، تغییر نرم افزار تمدن غربی است، بر لزوم ساختارسازی و شبکه سازی منسجم بین گروه های فعال تبلیغی در کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی در گردهمایی گروههای تبلیغی حوزه، که شنبه یازدهم شهریور ماه در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برگزار شد، حضرت آیت الله اعرافی با ذکر این مطلب که تبلیغ، رسالت حوزه است، گفت: تبلیغ عام رسالت اصلی است، ولی تبلیغ به معنی خاص یکی از رسالتهای حوزه است.

وی پرورش مبلغ، ساماندهی اندیشه تبلیغی و... را معطوف به  به حوزه تبلیغ به معنی العام دانست و افزود: ابلاغ پیام وحی و رسالت الهی و ارزشهای دین، در معنی عام کل رسالت حوزه را تشکیل می دهد و اگر به معنی خاص بگیریم تمام کارکردهای حوزه نیز باید در مدار آن قرار بگیرد.

مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان این مطلب که در تمام شالوده نظامات حوزه، ابلاغ پیام دین باید حضور داشته باشند و هیچ نظامی از نظامات حوزه از این نگاه تربیتی مبلغان و تولید محتوای مناسب برای تبلیغ خالی نیست، بیان کرد: تبلیغ به عنوان یک رسالت حوزوی بر پایه چند قاعده فقهی بسیار مهم استوار است که متاسفانه برخی از آنها کمتر مورد بحث قرار گرفته و برخی نیز کامل نیست؛ در فقه تبلیغ هنوز خلاءهایی وجود دارد که باید تامین شود.

وی گفت: باید ابواب جدیدی در فقه را پایه ریزی کنیم؛ در حوزه فقه، اگر بخواهیم پاسخگوی دنیای امروز باشیم، باید همه این ابواب را با مسایل مورد نیاز امروز درآمیزیم و مباحث مستحدثه را در همه ابواب فقه ببریم؛ امسال در برخی از کرسی های خارج فقه قدم های جدیدی برداشته خواهد شد.

آیتالله اعرافی یادآورشد: یکی از مسایلی که در عرصه آموزشی و پژوهشی به آن پرداخت، مساله فقه تبلیغ است که باید با قواعد مرتبط، آن را بحث و بررسی کنیم.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: یکی از زوایای این عرصه، توجه به آفات و آسیبهایی است که ممکن است جریان تبلیغ را فرابگیرد؛ نخستین آفت، صوری و تشریفاتی و شکلی شدن تبلیغ است که هیچ چیزی مثل این مورد نمی توان اثر تبلیغ را از بین ببرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تبلیغ موفق، تبلیغی است که جامعه مخاطبان حس کنند یک تبلیغ صوری و تشریفاتی انجام نمیشود؛ کار تبلیغ، کاری است که باید حس شود در ذات آن کار هدفمند و بدون تعارفات دنبال می‏ شود؛ این کارها منتهی به گزارش هم می‏شود ولی سودی ندارد.

آیتالله اعرافی یادآورشد: بی اطلاعی از کار رقبا و نظریات رقیب از دیگر آسیب هایی است که ممکن است فعالیت های تبلیغی را در برگیرد؛ گاهی اوقات رقبای فرهنگی به گونه ای کار کردند که ممکن است تمام فعالیت های تبلیغی ما را خنثی کند؛ مبلغان باید از شیوه های تبلیغی رقبا آگاهی کامل داشته باشند؛ همچنین باید با تئوری های آنها نیز آشنا باشیم.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: مقام تبلیغ یا برخی از مقامات تبلیغ، با مقام خطاب و امر و نهی تفاوت دارد و اگر تمام تبلیغ ما با ادبیات الزام و اجبار باشد جواب نخواهیم گرفت؛ جریان تبلیغ ما باید جریان روان و آسان و دور از ادبیات الزام و اجبار باشد.

عضو شورای عالی حوزه گفت: عمل به علم آثار بسیاری در تبلیغ دارد، زیرا طرف مقابل متوجه می شود که خود مبلغ به آنچه که می گوید اعتقاد و التزام دارد؛ احساس نقش الگویی باید در جامعه مخاطب وجود داشته باشد.

وی گفت: عدم رعایت اولویتها از دیگر آسیبهای این عرصه است؛ رعایت این اصل نیز بسیار سخت است؛ اولویت بندی امر بسیار مهمی است که این امر مباحث مبنایی و پیچیده دارد؛ نزول قرآن تدریجی بود که با توجه اولویتها صورت گرفت.

آیتالله اعرافی یادآورشد: تبلیغ در حوزه از حالت تبلیغی به حالت جمعی و منظومه ای و شبکه ای پیدا کرده؛ امروزه جریان تبلیغ کشور ما سامان مند و منظومه ای نیست، ولی باید به سرعت و با دقت کامل به این سمت حرکت کنیم.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: موازی کاری هایی در این زمینه وجود دارد که باید به آن توجه داشت؛ وجود خلاهای عرصه ای و عدم نظامات جامعه تبلیغی نیز از مشکلاتی است که باید آن را پوشش داد.

عضو شورای عالی حوزه گفت: اگر کل کشور ما بسیج شود تا به 80 تا 90 هزار مسجد تراز نظام اسلامی برسیم بسیاری از مشکلات ما رفع می شود؛ در مساجد می توان تقسیم کار مشخصی انجام داد ومشکلات را هدف گذاری و رفع کرد.

مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: در این حرکتهای منظومه ای و جمعی باید مراقب باشیم که در دام بروکراسیها قرار نگیریم؛ این مساله به معنی نفی نظم و انتظام نیست، ولی بروکراسی های بی خاصیت کار را با مشکل مواجه می کند.





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ١٣ شهريور ١٣٩٦ / شماره خبر : ٣٩٣٧٤١ / تعداد بازدید : 827

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلی | ارتباط با معاونت | سایت جامع تبلیغ
 

تمامی حقوق این پایگاه متعلق به معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیّه می باشد.