پایگاه اطلاع‌رسانی «معــاونت تبلیــغ و امور فرهنگــی حــوزه‌های علمیــه» | تبلیغ یکی از اصلی‌ترین و مهمترین ابزارهای دین مبین اسلام است که از دیرباز برای پیشبرد و نشر معارف اسلامی توسط مبلغان دین انجام می‌شد. سیره‌ای که از پیامبران، امام و بزرگان دین سینه به سینه منتقل شده و تا عصر حاضر به ما رسیده است. «حضرت امام خامنه‌ای»
صفحه اصلی > اخبار 


حضرت آیت‌الله اعرافی:

حوزه علمیه در مقابل جریانات انحرافی می ایستد

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در همایش معاونین تبلیغ مدارس علمیه استان قم: پس از پیروزی انقلاب گروهی هدف تغییر هویت دینی ملت ایران را در سر می پرورانند، حوزه علمیه در مقابل این جریانات و فرق انحرافی وظیفه بزرگی دارد.

به گزارش روابط عمومی «معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه»، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در جلسه همایش مدیران و معاونین تبلیغ مدارس علمیه قم که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، عنوان کرد: همه ما که در صدد توسعه تبلیغ هستیم بیش از هر چیز باید به ابعاد اخلاقی و معنوی خودمان توجه کنیم، چرا که اگر در این ابعاد ضعف داشته باشیم، کارمان اثر نخواهد داشت.

وی افزود: توجه به فضائل اخلاقی و کار کردن روی تقوای فردی برای مبلغان و عالمان بیش از هر کس دیگر اهمیت دارد و ما مبلغان وظیفه مضاعفی در معماری باطن خود داریم.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: همه کسانی که در سلک فعالیت های تبلیغی قرار می‌گیرند باید با انس با قرآن، نهج البلاغه، نماز، مناجات و دعا به خودسازی بپردازند؛  آرمان ها و اهداف خود را باید بسیار سترگ و بلند بگیریم، درست است که در مقام عمل هر یک از ما وظایفی بر عهده داریم، اما باید نگاه ما کلان و به سمت قله های پیشرفت باشد.

وی با بیان این که ما در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در آغاز یک راه سخت و دشوار قرار داریم و اگر گفتمان کلان جهان امروز نیاز به تغییر داشته باشد، حوزه باید پیشگام این حرکت باشد گفت: تمدن های غربی در بنیاد دچار لغزش شده و انقلاب اسلامی یک نگاه غنی از قرآن و روایات را به جهان عرضه کرده است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: طبقات مختلف حوزه نباید با جریان فکری شیطانی و شهوانی سر سازش داشته باشند و باید خیز و جهش این حرکت در درون ما تولید شود.

افق دید و اهداف بلند سبب انگیزه گرفتن بخش های مختلف در حوزه علمیه می‌شود

وی مطرح کرد: حدود سه میلیارد نفر از افراد دنیا در خارج از مسیر عالم قدس و در حالت الحادی زندگی می‌کنند و بالای دو میلیارد نفر در جرگه مسیحیت قرار دارند؛ پس از پیروزی انقلاب گروهی هدف تغییر هویت دینی ملت ایران را در سر پرورانده اند و حوزه علمیه در مقابل این جریانات و فرق انحرافی وظیفه بزرگی دارد.

مدیر حوزه های علمیه  با تاکید بر لزوم داشتن اهداف بلند اضافه کرد: افق دید و اهداف بلند سبب انگیزه گرفتن بخش های مختلف در حوزه علمیه می‌شود.

وی تصریح کرد: تبلیغ به معنای عام فصل ممیز حوزه بوده و حوزه یعنی جایی که خروجی آن انتشار پیام و دستاورد آن اصلاح خود و جهان است و معنی دقیق تبلیغ همین است.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: تبلیغ به معنای عام جزء ذات حوزه بوده و  دو سوم کار حوزه تبلیغ به معنای خاص حوزه است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: حداقل روحیه تبلیغی باید از مراجع تقلید تا طلاب ما وجود داشته باشد و ما باید از شکل گیری طبقات خالی از هویت اجتماعی و تبلیغی که صرفا به کار پژوهشی می‌پردازند جلوگیری کنیم.

وی افزود: حوزه علمیه نباید بعد اجتماعی و تبلیغی خود را از دست بدهد، چرا که حوزه نجف پس از جدایی از اجتماع به افول گرایید.

مدیران مدارس باید از تطورات معطوف به هدف مطلع باشند

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: مدیران مدارس باید از تطورات معطوف به هدف مطلع باشند و لازم است که مدیران و معاونان مدارس در قالب یک همایش طرح ها را مطرح و اطلاع رسانی کنند.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: با همان نگاهی که از رهبر معظم انقلاب آموختیم، مدیریت حوزه بر رویکردهای کلان و برنامه های نظام مند معطوف شده و امروز حوزه از عمده این بحث های کلان عبور کرده است.

وی عنوان کرد: در طرحی که به شورای عالی حوزه ارائه شد قریب به ۱۰۰۰ برنامه مطرح شده که قریب به ۳۰۰ برنامه در قالب برنامه های کلان بوده است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد طرح آمایش در بخش تبلیغ قرار می‌گیرد که آشنایی مدیران مدارس با مجموع این طرح ها ضرورت دارد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: مدیران مدارس علمیه موظف هستند که طرح جامع کاربردی مهارتی و طرح جامع هنرها را در مدارس پیاده کرده و کار را به صورت جدی مطالعه و دنبال کنند.

وی تصریح کرد: طلاب باید به یک آگاهی اجتماعی مرتبط با تبلیغ برسند و دید اجتماعی طلبه، او را با جامعه جوان که با آن‌ها در تماس است آشنا می‌کند.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: یک طرحی در حال آماده سازی است که طلاب در ایام تابستان با منظومه های کلان اندیشه اسلامی آشنایی پیدا کنند، چرا که مبلغ باید این نگاه جامع را در تبلیغ داشته باشد.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: آشنایی با قرآن و نهج البلاغه نیز از ضروریات امر تبلیغ بوده و هر مدرسه می‌تواند متناسب با نیازهای خود فضا و زیرساخت‌های این کار را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: شناخت آسیب‌های اجتماعی، شرایط جامعه و شرایط قم مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و نخستین آزمایش حوزه علمیه در وضعیت فرهنگی قم است و اگر نهادهای تبلیغی در استان قم نتوانند تاثیرگذار باشند، کارنامه نامناسبی رقم می‌خورد.

بودجه حوزه به یک سوم رسیده است

مدیر حوزه های علمیه ابراز کرد: وضع بودجه در حوزه به طور خاص در بدترین وضع خود قرار دارد و با توجه به تورم ها بودجه حوزه به یک سوم رسیده و متاسفانه بودجه ای که مال امام زمان(ع) است، به این صورت مورد هجمه قرار می‌گیرد.

آیت الله اعرافی گفت: نخبگان و سرآمدان تبلیغ باید شناسایی و سنجش شوند و این وظیفه بسیار مهمی بوده که در مدرسه باید پایه ریزی شود، طلبه اگر تا ۲۰ سال بعد از آموزش نتوانست استعدادهایش را بروز دهد، در بیش از ۲۰ سال به سختی می‌تواند قابلیت‌های خود را بروز دهد و در این شرایط شناسایی نخبگان تبلیغ اهمیت بالایی دارد.

وی عنوان کرد: باید یک طرح جامع برای تربیت مبلغ تدوین شود و در این طرح لازم است با ملاحظه تمامی ابعاد، انعطاف وجود داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: در مدارس باید اساتیدی جهت تربیت مبلغان رشد کنند و باید هر مدرسه چهار گروه علمی ادبیات، فقه و اصول، کلام و قرآن و حدیث را دارا باشد که لازم است این گروه‌ها کار تبلیغی را جدی بگیرند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در  مدارس امین ظرفیت بالایی در قم وجود دارد که مرکز مدیریت به تنهایی قادر به پاسخگویی به آن نبوده و لازم است که مدارس برای کمک به پیشبرد اهداف این طرح به ما کمک کنند.





زمان ارسال : پنج شنبه ٢٧ دی ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٥٠٧٨ / بازدیدها : 569

ارسال مطلب توسط: روابط عمومی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




مبلغان | دین‌باوران | هنر آسمانی | محصولات | نرم‌افزارها | ماهنامه
روابط عمومی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه

روابط عمومی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیّه