معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
صفحه نخست|آرشیو اخبار|ارتباط مستقیم با معاونت|ورود به ايميل سازماني|ورود به سرویس پیامک
صفحه اصلی > معرفی ادارات معاونت > هنر و رسانه > اداره هنر و رسانه > اهداف و سیاستها 
اهداف و سیاستها
اهداف
1.      اعلام موضع حوزه در مقابل تولیدات هنری و رسانه ای؛
2.      هدایت جریان های هنری و رسانه ای از طریق نقد؛
3.      مقابله با تهاجم رسانه ای به فرهنگ دینی؛
4.      کیفیت بخشی به تولیدات رسانه ای در راستای آموزه های اسلامی؛
5.      هماهنگ سازی و ایجاد وحدت رویه در بین نقدهای پراکنده ای که از طریق نهادهای حوزوی انجام می شود؛
6.      ایجاد مرجعیت علمی در عرصه نقد تولیدات هنری و رسانه ای؛
7.      ایجاد بستر مناسب برای نقد رسانه در پژوهش های حوزوی؛
8.      ایجاد بستر مناسب برای جذب نیروهای فعال در عرصه رسانه؛
9.      ایجاد ارتباط مؤثر با تولیدکنندگان آثار رسانه ای.
سیاستها
1.      رعایت معیارهای دینی در نقد آثار؛
2.      رعایت اولویت ها در نقد؛
3.      رعایت اصول نقد عالمانه و پرهیز از نقدهای سلیقه ای؛
4.      رعایت عدالت و انصاف در نقد افکار و افراد؛
5.      پایبندی به فرامین و سیاست های اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید؛
6.      رعایت استقلال فکری و متأثر نشدن از گروه های سیاسی؛
7.      پرهیز از بزرگ نمایی افراد و افکار غیرمهم و غیر مطرح؛
8.      پرهیز از ضربه زدن به نیروها و مجموعه های ارزشی.
راهکارها
الف: تمهید مقدمات و امکانات
1.      ایجاد واحد مونیتورینگ جهت رصد برنامه های رسانه ای در قالب های مختلف؛
2.      شناسایی نیروهای منتقد و طبقه بندی آنها جهت نقد در دو بخش برنامه های نمایشی و غیرنمایشی؛
3.      ایجاد کتابخانه نقد آثار رسانه ای شامل مقالات، کتاب ها و ...؛
4.      ایجاد فضای مناسب جهت گفتگوی آزاد منتقدان و مشاوره نقد و پاسخگویی به سؤالات با تجهیزاتی مثل تلویزیون؛
5.      گردآوری بولتن های طبقه بندی شده در موضوعات فرهنگی، سیاسی و برنامه های نظام در زمینه رسانه جهت مطالعه کارشناسان نقد با رعایت طبقه بندی آنها؛
6.      راه اندازی اتاق نمایش و فیلم با داشتن یک تلویزیون؛
7.      تهیه آرشیو فیلم ها و سریال های صدا و سیما و سینما جهت بررسی و استناد در موارد لازم.
ب: تولید نقد
1.      برنامه ریزی برای تولید نقد در موضوعات و محورهای لازم؛
2.      گردآوری یا تدوین مقالات نقد رسانه؛
3.      برگزاری نشست های نقد با حضور طلاب و کارشناس نقد؛
4.      برگزاری نشست های نقد با حضور تولیدکنندگان آثار رسانه ای؛
5.      جمع آوری نقدهای روحانیون و متدینین سراسر کشور و جمع بندی و تدوین آنها با زبان علمی؛
6.      برگزاری مسابقات نقد رسانه در میان طلاب و جمع بندی و تدوین آنها به صورت مطلوب.
ج: اطلاع رسانی و پی گیری
1.      بررسی و ارزیابی نقدهای تولید یا جمع آوری شده توسط کارشناسان محتوایی؛
2.      طبقه بندی نقدهای تولید شده براساس خروجی ها(عموم مردم، تولیدکنندگان، مدیران رسانه، عموم مبلغان کشور، مبلغان درجه یک کشور، مدیران عالی حوزه، مراجع عظام تقلید، مسئولان نظام و ...)
د: اطلاع رسانی و پی گیری
1.      تهیه بولتن نقد رسانه و ارسال به مراکز و افراد ذی صلاح؛
2.      چاپ و انتشار مقالات نقدرسانه ازطریق مجله مبلغان؛
3.      چاپ و انتشار مجله تخصصی نقد رسانه؛
4.      ارائه مقالات نقد به روزنامه ها و مجلات جهت چاپ و انتشار؛
5.      راه اندازی وبلاگ های نقد رسانه؛
6.      راه اندازی سایت نقد رسانه؛
7.      برگزاری نشست های ثابت با مدیران رسانه ها در زمینه تحلیل و بررسی رسانه؛
8.      نامه نگاری با مسئولان ذی ربط و افراد ذی نفوذ جهت اطلاع رسانی و پی گیری برای اصلاح امور؛
9.      برگزاری همایش نقد رسانه.
تجلیل و تشویق
1.      اعطای هدیه و جایزه به طلابی که در زمینه نقدرسانه فعالیت بیشتری داشته اند؛
2.      تشویق هنرمندان و تولیدکنندگانی که در آثار بعدی خود به نقدهای قبلی توجه کرده اند.
صفحه اصلی | ارتباط با معاونت | سایت جامع تبلیغ
 

تمامی حقوق این پایگاه متعلق به معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیّه می باشد.