معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
صفحه نخست|آرشیو اخبار|ارتباط مستقیم با معاونت|ورود به ايميل سازماني|ورود به سرویس پیامک
صفحه اصلی > معرفی ادارات معاونت > همکاری‏ و آموزشهای کاربردی > اداره حمایت از توسعه تولیدات فرهنگی 
اداره حمایت از توسعه تولیدات فرهنگی
مقدمه:
سعادت و کمال مهم ترین هدف خلق انسان و ارسال رسولان الهی است و فعاليتهاي تبليغي ترويجي و نشر فرهنگ ناب اسلامي از راهكارهاي رسيدن به اين مهم مي باشد. از سويي تشكلهاي ديني، مؤسسات فرهنگي و همچنین طلاب و فعالان فرهنگی بسیاری هستند که داراي فعاليت هاي متنوع و كاركردهاي شاخص و برجسته فرهنگي، مذهبي و هنري هستند كه تجميع، معرفي و حمایت از آنها سبب تقويت انگيزه ها خواهد بود.
از سوي ديگر محصولات فرهنگي در حوزه های مختلف چون كتاب، فيلم، نرم افزار، اسباب بازي و ... نقش قابل توجهي در شناخت و شكل گيري يك فرهنگ خاص در ميان مردم جامعه دارد، تاجایی که هر ساله تعداد زيادي از اين نوع كالاها به صورت كاربردي و بسيار مؤثر، پيام فرهنگي خود را به راحتي به جامعه ما القا مي كنند که نشان دهنده اين است دشمنان فرهنگ اسلامی با طراحي شبيخون فرهنگي ، با توليد اين قبيل محصولات، فرهنگ اسلامي ما را هدف گرفته اند و با توان قوا وارد جبهه جنگ نرم شده اند.
حوزه علمیه به عنوان مهم ترین مدافع آرمان های ناب انقلاب اسلامی و پیش قدم دفاع از انقلاب در جبهه فرهنگي در راستاي فرهنگ سازي و نيز آسيب زدايي از محصولات فرهنگي و ديني و رفع انحرافات و نيز شناسايي استعدادهاي طلاب و فعالان در عرصه توليد محصولات فرهنگي ديني و صدور آن، طرح جامع حمایت از تولیدات فرهنگی تبلیغی را تدوین و ارائه می کند، تا ضمن بالا بردن هویت فرهنگی و دینی ، به نیازهای معنوی و مادی جامعه در بهترین قالب پاسخ مثبت داده شود.

هدف کلان
حمایت از تولیدات فرهنگی تبلیغی جهت اعتلا و رشد کمی و کیفی آنها

اهداف خرد
1. شناسايي استعدادهای برتر در زمینه تولید فرهنگی و ایجاد بانک اطلاعات طلابی که دارای تولیدات فرهنگی هستند؛
2. شناسایی محصولات فرهنگی تبلیغی مکتوب، چند رسانه ای و حجمی؛
3. ارزیابی محصولات با هدف جهت دادن به فعالیتهای فرهنگی تبلیغی؛
4. حمایت از محصولات جهت بستر سازی لازم برای بروز خلاقیت های ناب در محصولات فرهنگی؛
5. کمک به رشد کمی و کیفی تولیدات فرهنگی.

سیاست ها:
1. متناسب با موازین شرعی باشد؛
2. همسو با منویات مقام معظم رهبری باشد؛
3. جنبه تبلیغی داشته باشد؛
4. با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی و نیز خود کفایی تولید شده باشد؛
5. مروج تجمل گرایی، اسراف، و غرب زدگی نباشد.

مراحل اجرا:
برای نیل به اهداف این طرح مراحل ذیل لازم است اجرا گردد:

مرحله اول: تشکیل کارگروه هماهنگی و پشتیبانی:
جهت اجرای مراحل و هماهنگی و تعامل کارگرههای مطرح در طرح و نظارت بر حسن اجرای وظایف بین کارگروه ها، کارگروهیی با عنوان کارگروه هماهنگی و پشتیبانی تشکیل می شود که وظائف ذیل بر عهده آن خواهد بود:
1. تدوین و تنظیم دستورالعمل ها و شیوه نامه های مربوط به حمایت از محصولات فرهنگی فاخر؛
2. تعیین شاخص ها و ملاک های حمایتی از پیشرفت محصولات فرهنگی تبلیغی متناسب با هرحوزه (مکتوب، چند رسانه ای، حجمی)؛
3. بروز رسانی بانک اطلاعاتی فعالان تولیدات فرهنگی؛
4. تعامل با کارگروه های دیگر و تهیه گزارش از آنها؛
5. گردآوری، خرید و اهداء محصولات فرهنگی.

مرحله دوم: نیازسنجی
با توجه به اینکه در دفتر مطالعات و پژوهش های تبلیغی گروه مستقلی با عنوان آسیب شناسی و نیاز سنجی وجود دارد، این مرحله با همکاری این گروه انجام خواهد شد که موارد ذیل بررسی خواهد شد:
بررسی خلاءهای موجود در تولیدات فرهنگی تبلیغی؛
نیازسنجی گروههای سنی مختلف و تعیین نوع و مدل تولیدات بر اساس نیاز مخاطبین؛
تعیین موضوعات جهت تولیدات فرهنگی و در صورت امکان سفارش تولید.

مرحله سوم: شناسایی
در مرحله شناسایی از راههای مختلف مبلغین و کسانی که در عرصه فرهنگی، فعالیت های نو . جذاب و متقنی داشته باشند و بتوانند خلاءهای موجود را پر کنند شناسایی خواهند شد.
محصولات فرهنگی تبلیغی از لحاظ ساختار فیزیکی در غالب سه حوزه ذیل قابل تقسیم بندی می باشند:
1. مکتوب؛ شامل کتاب، مجله، مقاله و...؛
2. چند رسانه ای؛ شامل نرم افزار، فیلم، سریال، بازیهای رایانه ای و...؛
3. حجمی؛ شامل اسباب بازی، محصولات تبلیغی(پوستر، بنر و..)، صنایع دستی و... .

جهت شناسایی محصولات کارگروه شناسایی تشکیل شده که از راههای ذیل موسسات، افراد و محصولات را شناسایی می کند:
الف: رصد و جمع آوری نمونه هایی از تولیدات و محصولات فرهنگی- تبلیغی از طریق جستجو در اینترنت، حضور در نمایشگاهها، برگزاری جلسات شناسایی و هماهنگی با موسسات فرهنگی؛
ب. اجرا و پیگیری فراخوانهای مربوطه از طریق پایگاه اطلاع رسانی معاونت و خبرگزاری های رسمی و چاپ و نصب بنر، پوستر و...؛
ج. نامه نگاری و مکاتبه با ادارات و سازمانهای ذی ربط که در زمینه های مختلف فرهنگی فعالیت دارند.

مرحله چهارم: نظارت و ارزیابی
در این مرحله محصول عرضه شده توسط کمیته های جداگانه ای در سه حوزه ذیل ارزیابی می شوند:
1.    ارزیابی بر اساس معیارهای کلی؛
2.    ارزیابی محتوایی ؛
3.    ارزیابی فنی؛
الف. کمیته ارزیابی بر اساس معیارهای کلی متناسب با سیاست های کلی مطرح در بند 3 این طرح محصولات مفید و استاندار و همسو با ماموریت های معاونت تبلیغ را شناسایی کرده و تائید می کند.
ب. کمیته ارزیابی محتوا بر اساس معیارهای مندرج در آئین نامه محتوا (پیوستی شماره 2 ) آمده است محصول را ارزیابی می کند. این کمیته باید با مشورت دفتر مطالعات و پژوهش های تبلیغی معرفی و به تائید معاون محترم تبلیغ برسد.
ج. کمیته ارزیابی فنی بر اساس معیارهایی مندرج  در آئین نامه فنی (پیوستی شماره 3 ) آمده است محصولات چند رسانه ای و حجمی را ارزیابی می کند که با مشورت اداره کل رسانه انتخاب خواهد شد.
 
فرمهای ارزیابی؛
فرم ارزیابی کتاب:
 
مرحله پنجم: حمایت
شرح وظایف اداره حمایت :
1. شناسایی و حمایت از ایده¬های نو و ابتکاری در حوزه¬های مختلف(کتبی، چند رسانه¬ای، حجمی)؛
2.مطالعه و بررسی در ابعاد مختلف محصولات و طرح¬های فرهنگی فاخر، در حوزه¬های مختلف(کتبی، چند رسانه¬ای، حجمی) جهت کارشناسی، نظارت، ایده پردازی، نقد و یا ارائه الگو؛
3.تهیه شناسنامه¬ای از محصولا ت فرهنگی فاخر و ثبت محصول فرهنگی در این لیست در صورت کسب امتیازات لازم و ارائه آن به سازمانهای حمایت کننده از تولیدات فرهنگی؛
4.تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه¬ها و مراجع ذیربط و سازمان¬ها و مؤسسات بین المللی و استفاده از ظرفیت¬های موجود در داخل و خارج از کشور در راستای اهداف و وظایف ستاد حمایت؛
5.حمایت از انجام فعالیت های، تبلیغی، ترویجی، فرهنگ سازی و ارتقای دانش و مهارت های تخصصی متناسب با هر حوزه


دستورالعمل حمایت:
الف) فراخوان ثبت نام و ارسال آثار فرهنگی(همراه با اعلام ملاکهای کلی حمایتی)؛
تبصره: فراخوان از طریق نصب بنرها یا پوسترو یا فضاهای مجازی مثل سایت مبنی بر اینکه؛ از آثار فرهنگی شما که در حوزه های متناسب با امور فرهنگی از قبیل: نمایشگاه بین المللی قران، نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال، نمایشگاه فناوری، جشنواره های خوارزمی، علامه حلی و غیره برگزیده شده است و نیز هر محصول فرهنگی در حوزه مکتوب، چندرسانه ای و حجمی، حمایت مادی و معنوی به عمل می آید.
تبصره: فراخوان باید در مدتی معین و نیز در هر حوزه به صورت جدا انجام گیرد تا به صورت کیفی و کمی بهتر انجام گیرد.
 
نمونه فراخوان انجام شده:
ب) اخذ مدارک و اطلاعات لازم از محصول و از شخص یا موسسه تولید کننده محصول(پر کردن فرم 1و2 که به پیوست می آید.)
 
فرمهای ثبت مشخصات اثر فرهنگی و مشخصات پدید آورنده اثر فرهنگی:
ج) جمع آوری آثار ارسالی و دسته بندی متناسب به هر حوزه
د) ارزشیابی محتوایی محصول و در صورت قبولی، ارجاع برای ارزیابی فنی.
هـ) ارزیابی فنی-تخصصی محصولات فرهنگی توسط کارشناسان فن و ثبت امتیازات لازم.
و) کدگذاری یا سطح بندی محصول بر اساس کسب امتیازات محتوایی و فنی
ز) حمایتهای مختلف بر اساس سطحی که مورد قبول قرار گرفته از قبیل:
•معرفی و رونمایی در اینترنت و سایتهای وابسته به معاونت تبلیغ
•برگزاری جلسه تقدیر و رونمایی در مکان و زمانی خاص
•ثبت محصول دارای رتبه لازم در لیست محصولات فرهنگی فاخر و ارائه آن به سازمانهای حمایتی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد و غیره
•خرید تیراژ بالا از محصولات سطح بالا به عنوان بسته های فرهنگی برای مبلغان
•کمک به تولید انبوه محصول فرهنگی
•تعیین موضوع و محتوا جهت تولید محصول فرهنگی
•برگزاری کارگاه های آموزشی ویا معرفی فعالان و کسانی که امتیازات لازم را کسب کرده اند به کارگاه های آموزشی متناسب با هر حوزه.
•اولویت بندی محصولات فرهنگی برای حمایت
•شرکت در انجمن های تولید محصولات فرهنگی (مثل انجمن تولید کنندگان اسباب بازی) برای ایده پردازی و جهت دادن و ارائه برنامه های هدفمند
•تشکیل پودمانی های علمی-دینی برای آگاهی فعالان در این زمینه.
•ایجاد خیزش عمومی جهت حمایت از توسعه تولیدات فرهنگی فاخر باهمکاری مستقیم نهادهای مربوطه فرهنگی و اجرائی مثل حوزه علمیه،شورای عالی انقلاب فرهنگی،صداوسیما و یا برگزاری همایشها، نمایشگاه ها، تبلیغات با پوستر و بنر و وبلاگ نویسی یا غیره.
•ابراز حساسیت عملی نسبت به محصولات و مظاهر فرهنگی مروج اسراف و تجمل‌گرایی.
•استفاده از سایت مبلغان و یا فضاهای مختلف واحد تبلیغ اینترنتی جهت رونمایی، معرفی محصول، تشویق فعالان و یا فراخوان ایده و طرح های ممتاز

گزارش اجمالی از برخی فعالیت های اداره حمایت از توسعه تولیدات فرهنگی
1.تدوین طرح حمایت از توسعه تولیدات فرهنگی
2.تدوین طرح توسعه  و پشتیبانی  فرهنگی - دینی  از سازمان ها و ادارات
3.تدوین طرح جشنواره نرم افزارهای دینی(تبلیغ دین و فناوری اطلاعات)
4.تدوین طرح تقدیر از مبلغان برتر حوزه(پیشکسوتان)
5.تدوین طرح ساماندهی روحانیون بومی
6.تدوین طرح گسترش آموزش های کاربردی
7.تدوین طرح ساماندهی گروه های تبلیغی ها «ngo»
8.تدوین طرح برگزاری کرسی های آزاداندیشی حوزه
9.تدوین طرح تاسیس رشته تبلیغ دانش آموزی
10.تدوین طرح وظایف مسئولین مدارس امین
11.همکاری در تدوین طرح راه اندازی مهدالصبیان در مساجد
12.ثبت نام طلاب و نیروهای فرهنگی در فراخوان حمایت از محصولات فرهنگی تبلیغی
13.اقدام جهت جمع‏آوری محصولات و تولیدات فرهنگی طلاب و نیروهای فرهنگی بیش از 250 محصول
14.ارزیابی  فنی  و محتوایی نرم افزارهای دینی بیش از 150 محصول
15.شناسایی 500 مرکز و مؤسسه فرهنگی  جهت حمایت از تولیدات فرهنگی طلاب هنرمند آن مراکز و مؤسسات
16.همکاری با واحد پژوهش تخصصی تبلیغ جهت راه اندازی نمایشگاه محصولات فرهنگی
17.برپایی نمایشگاه داخلی از نرم افزارهای دریافتی
صفحه اصلی | ارتباط با معاونت | سایت جامع تبلیغ
 

تمامی حقوق این پایگاه متعلق به معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیّه می باشد.