صفحه نخست|آرشیو اخبار|ارتباط مستقیم با معاونت|ورود به ايميل سازماني|ورود به سرویس پیامک
 
دانلود, رایگان, طرح, شهادت, وفات, ولادت, میلاد, امام, بنر, مذهبی, گرافیکی, با کیفیت, بالا, قابل چاپ, پیامبر, علیه السلام, (ع), علیها السلام, مذهبی, اسلامی, شحادت, علیح السلام, علیهم السلام, مدهبی, کیفیت, لایه باز, بنر آماده چاپ,اماده چاپ
صفحه اصلی > معرفی ادارات معاونت > همکاری‏ و آموزشهای کاربردی > اداره هماهنگی نهادها و سازمانهای تبلیغی 
اداره هماهنگی نهادها و سازمانهای تبلیغی
مقدمه:
نظامهای حاکم در دنیا اهداف واولویتها و اهداف کلان فرهنگی اقتصادی و ایدئولوژیک خاصی را به حسب نوع حکومت، خواسته ها و...  دنبال میکنند که برای رسیدن به اهداف مورد نظر از ابزار و عوامل مادی و معنوی مختلفی استفاده می کنند. یکی از این ابزارهایی که غالبا در هر سیستم حکومتی برای نیل به هدف کلان آن موجود و مورد بهره برداری قرار می گیرد؛ مراکز فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، پژوهشی و... است.  بی شک وظایف محوله، ظرفیتها و دیگرشرایط هریک از این مراکز و مجموعه ها یکسان و مشابه نیست و هرکدام بخشی از کار را عهده دار می باشند و به عبارتی مکمل یکدیگر برای دستیابی نظام به اهداف خویش در سطوح مختلف داخلی و بین المللی می باشند.
در نظام جمهوری اسلامی ایران، حوزه های علمیه به عنوان داعیه دار تبلیغ و ترویج فرهنگ و آموزه های دینی اسلامی و مهم ترین مدافع آرمان های ناب انقلاب اسلامی و پیش قدم دفاع از آنها در جبهه فرهنگي فعال می¬باشد. معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی که بخشی از بدنه این مجموعه عظیم مذهبی می باشد سوای بر دوش داشتن سهم عمده ای از کار ویژه فوق پیرو فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی خود را مکلف به تعامل و همکاری با دیگر مراکز و مجموعه های فرهنگی می داند تا بدینوسیله علاوه بر تکمیل و تقویت نقایص و برآوردن نیازهای فرهنگی دینی آنها از ظرفیتها و زمینه های تبلیغی ترویجی موجود در آن مراکز بهره ببرد.

هدف کلان
تعامل با سازمانها و مراکز فرهنگی همسو جهت استفاده از ظرفیتها و توانمندی ها و هدایت آنها در راستای رفع نیازمندیهای طرفین و ارتقا وتقویت سطح توانمندی های تبلیغی در سطوح خرد و کلان.
 
اهداف خرد
1.شناسایی توانمندی و ظرفیت های مراکز و سازمانهای طرف قرارداد و تفاهم؛
2.شناساندن و معرفی ظرفیتهای معاونت تبلیغ به دیگر مجموعه های مرتبط؛
3.هدفمند شدن فعالیت های فرهنگی تبلیغی و حتی الامکان حذف کارهای موازی؛
4.هدایت توانمندیهای مادی و معنوی مراکز به سوی اولویت های مورد نیاز؛
5.تسریع در رسیدن به اهداف سازمانی و حکومتی تعریف شده برای هر مجموع.

به طورکلی فعالیت های این اداره در چند بخش به شرح ذیل تقسم و تعریف شده است:
بخش اول: فعالیت و رایزنی با مراکز و مجموعه های فرهنگی همسو که نتیجتا منجر به انعقاد تفاهم نامه و قرارداد های همکاری فی مابینی می گردد ؛
بخش دوم: جذب و ساماندهی گروههای تبلیغی فعال در سطح حوزه های علمیه کشور؛
بخش سوم: ساماندهی مبلغان برتر در دو قالب انجمن خطبای برتر کشوری  و استانی؛
بخش چهارم: جذب و ساماندهی مبلغین ورزشکار و مبلغین توانمند در عرصه های ورزشی؛
بخش پنجم: انجام امور متفرقه و پیرامونی که به صلاحدید معاون محترم تبلیغ یامدیر کل به این اداره محول می گردد.



بخش اول: انعقاد تفاهم نامه و قراردادهای همکاری
روند انجام کار:
مرحله اول: شناسایی مراکز و مجموعه هایی که به نحوی با فعالیت ها و کارویژه های معاونت تبلیغ همسو بوده یا زمینه و پتانسیل فعالیت های فرهنگی تبلیغی در آن مراکز موجود می باشد؛
مرحله دوم: رایزنی و ارتباط به صورت شفاهی و مکتوب جهت ایجاد ارتباط و هماهنگی برای نشست اولیه مسئولین و کارشناسان دو مجموعه به منظور بحث و گفتگو در خصوص اصل همکاری و تعیین شرایط و ضوابط و همچنین کم و کیف مفاد و محورهای این تعامل و همکاری؛
مرحله سوم: تدوین پیش نویس تفاهم نامه یا قرارداد مورد نظر توسط کارشناسان  دومجموعه و یا یکی از مجموعه ها بر اساس توافقات حضوری جلسات قبل؛
مرحله چهارم: ارسال پیش نویس های تهیه شده برای هریک از طرفین جهت اظهار نظر مسئولین و کارشناسان طرفین و عودت به طرفین جهت حک و اصلاحات و تنظیم در یک فرمت و سپس اظهار نظر نهایی و آماده سازی برای امضای طرفین؛
مرحله پنحم: پس از توافق نهایی بر مواد و محورهای مندرج در تفاهم نامه یا قرارداد مورد نظر، تفاهم نامه ها توسط بالاترین مقام مسئول هر یک از طرفین یا نماینده تام الاختیار آنان که قبلا باید بصورت مکتوب به طرفین معرفی گردد به امضا می رسد، همچنین قراردادهای همکاری علاوه بر امضا توسط عالی ترین مقام مسئول دو مجموعه نفر سومی نیز بعنوان ناظر قرارداد که با توافق طرفین تعیین می گردد تمام نسخه های قرارداد را امضا خواهد کرد.  
نکته: حضور ناظر در قرارداد ها به این جهت است که به طور معمول تمامی قراردادها به جهت اینکه عقبه اجرایی و مالی خواهد داشت، لازم است فردی بطور مستمر روند اجرای کار توسط مجری را در طول مدت زمان قرارداد نظارت نماید. همچنین ناظر موظف است پس از انجام و اتمام مورد قرارداد کیفیت انجام آنرا گزارش دهد و حسن انجام کار یا عدم آن را تایید نمایید.
قابل ذکر است این اداره تا کنون با رایزنی های انجام شده توانسته با تعداد 17 مرکز تفاهم نامه همکاری و با تعداد 12 مرکز قراردادهای همکاری امضا نماید. همچنین در حال حاضر در حال مذاکره جهت امضای تفاهم نامه یا قرارداد است.
 
بخش دوم: جذب، گزینش و  ساماندهی گروههای تبلیغی
روند انجام کار:
مرحله اول: فراخوان؛ این کار در گام اول با فراخوان گروههای تبلیغی فعال در حوزه های علمیه کل کشور انجام گرفته است. این کار به اشکال مختلفی مانند ارسال پیامک، چاپ و تکثیر اطلاعیه، مکاتبه با مراکزی که به نحوی با مبلغین و گروههای تبلیغی در ارتباط هستند و... انجام گرفته است.
مرحله دوم: گزینش و ثبت نام؛ در این مرحله از مسئولین یا نمایندگان گروههای تبلیغی که اعلام آمادگی نموده اند دعوت به عمل آمده تا اطلاعات گروه تبلیغی خویش را در قالب فرمی که از قبل توسط این اداره تهیه گردیده است بصورت مکتوب اعلام و ثبت نام گروه خویش را انجام دهند.
مرحله سوم: همکاری و ساماندهی؛ پس از انجام امور مربوط به گزینش گروهها، این اداره با برنامه ریزیهای انجام شده قبلی به ایجاد ارتباط و ساماندهی آنها اقدام نموده.
 
از جمله اقدامات و برنامه ریزهای این اداره در تعامل با گروههای تبلیغی:
-    برگزاری جلسات متعدد با مسئولین گروههای تبلیغی جهت استماع نقطه نظرات آنها و انتقال سیاستها و اهداف و برنامه های مجموعه؛
-    برگزاری «همایش گروههای تبلیغی» با حضور مسئولین حوزوی، کشوری، گروههای تبلیغی و... ؛
-    برگزاری نمایشگاه «دست آوردهای گروههای تبلیغی» با حضور و ارائه گزارش تصویری و.... از فعالیت های خود گروهها.
-    انتخاب گروههای برتر تبلیغی و اهدای هدایایی به آنها.
-    مکاتبه با معاونین تبلیغ استانها جهت شناسایی ظرفیتهای تبلیغ گروهی در کل کشور جهت فعالیت گروهها؛
-    حمایت از برخی گروههای تبلیغی که فعالیت های آنها مورد حمایت مجموعه ی خاصی نبوده است.   
 
بخش سوم: ساماندهی مبلغان برتر کشوری  و استانی؛
ازجمله فعالیت هایی که در این اداره انجام شده است گردآوری مبلغین برتر کشور درقالب انجمن خطبای برتر کشوراست. این کار به شرح ذیل انجام شده است:
1-    شناسایی و مکاتبه با مبلغین شاخص کشور که دارای ویژگیهای مورد نظر بوده اند جهت توجیه و دعوت به عضویت در انجمن؛
2-    تأسیس انجمن با حضور افرادی که نسبت به تشکیل و عضویت در انجمن جواب مثبت داده اند؛
3-    تدوین اساس نامه انجمن و درج قواعد و قوانین و چارچوبهای لازم برای گزینش افراد واجد شرایط؛
4-    برنامه ریزی جهت برگزاری جلسات ماهیانه در طول سال و بحث و گفتگو پیرامون دستور جلسات مصوب؛
5-    تدوین اساسنامه جامعه مبلغان استانی و ابلاغ به تمامی استانهای کشور جهت اجرا و تشکیل انجمن مبلغان برتر استانی.

بخش چهارم: جذب و ساماندهی مبلغین ورزشکار و توانمند در عرصه های ورزشی؛
ورزش یکی از مهمترین و بهترین عرصه هایی است که به سبب داشتن خصوصیات منحصر به فرد از جمله حضور نوجوانان و جوانان، جنبه ی بین المللی آن که خود ممری برای انتقال فرهنگ است و... حائز اهمیت و توجه علی حده ای می¬باشد.
معاونت تبلیغ و بطور خاص اداره کل همکاری های تبلیغی نیز توجه ویژه ای به این جایگاه نموده تا با هزینه کردن حداکثر توان سازمانی دارد بکار گیرد تا حداکثر استفاده و بهره را ببرد.
 
برخی فعالیت های انجام شده در این زمینه:
-    فراخوان، مصاحبه، جذب و گزینش مبلغین ورزشکار توانمند جهت عرصه های ورزشی داخل و خارجی؛
-    برگزاری گردهمایی با حضور مبلغین ورزشکار سراسر کشور با مشارک وزارت ورزش و جوانان در تهران با حضور مسئولین حوزوی و وزارت ورزش؛
-    تدوین شیوه نامه ی تبلیغ در عرصه ورزش؛
-    اعزام مبلغین به ورزشگاه آزادی و ابلاغ شیوه نامه تبلیغ به تمامی استانها  جهت اجرا و اعزام مبلغین به ورزشگاههای مربوط استان؛
-    مصاحبه مبلغین جهت اعزام به ورزشگاهها.
 
صفحه اصلی | ارتباط با معاونت | سایت جامع تبلیغ
 

تمامی حقوق این پایگاه متعلق به معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیّه می باشد.